Brief Apotheek
Wanneer u een ander merk medicijn heeft meegekregen dan u gewend bent bij de apotheek, ontvangt u een brief met toelichting van de apotheek. Hierin staat:Wanneer uw huisarts een recept voorschrijft, kiest hij het medicijn dat voor u het beste zal werken. Hierbij kijkt hij niet naar het merk of de leverancier. De zorgverzekeraar die u heeft gekozen bepaalt vervolgens welk merk van het medicijn voor u wordt vergoed. De apotheek is verplicht deze merken medicijnen uit te geven. Hierdoor kunt u een medicijn meekrijgen dat er anders uitziet dan eerder. De verschillende merken kunnen een andere vorm, kleur of stoffen hebben dan u gewend bent. Dit heeft meestal geen invloed op de werking van het medicijn, deze blijft hetzelfde.
Mocht u toch een ander medicijn willen ontvangen omdat u anders reageert op het nieuwe medicijn, overleg dan met uw apotheek. Zij denken met u mee en kunnen als het nodig is overleggen met de huisarts. Medicijnen die niet door uw zorgverzekeraar worden vergoed, mag u altijd zelf betalen.
Uitzonderingen
Een uitzondering is als u een bewezen allergie heeft voor een van de stoffen in het nieuwe medicijn. Soms heeft iemand last van de bijwerkingen maar dat betekent niet dat u allergisch bent. Om de allergie te bewijzen, voert de huisarts een medisch onderzoek uit. Deze zal de uitkomst hiervan delen met uw apotheker ter beoordeling. In zeer uitzonderlijke situaties is het mogelijk om de ‘medische noodzaak’ in te roepen. Hierbij gaat het om één van de volgende situaties:
1. U heeft een bewezen allergie voor een bepaalde hulpstof, die niet in uw eerdere medicijn zat, maar wel in de nieuwe. In deze situatie zal de huisarts het medische dossier waaruit dit blijkt delen met de apotheker. De apotheker zal kijken of er een ander medicijn beschikbaar is waar de deze hulpstof niet in zit en dan krijgt u deze mee. Alleen als er geen alternatief beschikbaar is heeft u recht op uw eerdere medicijn.
2. Bij bepaalde geneesmiddelen zal soms extra zorgvuldig gekeken moeten worden naar de gevolgen van gebruik van het nieuwe medicijn, omdat deze vervanging in zeldzame gevallen risico’s kan opleveren. De huisarts en apotheker gaan in deze situatie in overleg. Als zij beiden tot de conclusie komen dat vervanging niet mogelijk is, heeft de patiënt recht rnop het eerdere medicijn. Als u het niet eens bent met de beslissing van de huisarts en apotheker, dan kunt u een klacht indienen bij uw verzekeraar.